Octavia Butler – Kindred

In één woord: geweldig. In feite heeft het verhaal een simpele structuur. Hoofdpersoon Dana, een zwarte vrouw in het Los Angeles van de jaren ’70 (het boek stamt uit 1979), is net samen gaan wonen met haar blanke man Kevin als ze terug in de tijd wordt gerukt. Ze belandt in een zuidelijke Amerikaanse staat toen slavernij daar de dagelijkse realiteit was. Ze komt ook weer terug maar blijft heen en weer geslingerd worden tussen die twee tijden en locaties. Het ene moment is ze een moderne vrouw, het andere moment wordt ze gereduceerd tot iemands bezit. Met alle gevolgen van dien.

Wat dit boek zo goed maakt is dat het je als lezer aan den lijve laat ondervinden hoe het was om in een maatschappij te leven waar slavernij normaal werd geacht. Het laat het effect zien op zowel de slaven als de slavenhouders, de nuances van de verstandhoudingen en de perversie en onmenselijkheid van het hele systeem. En dat zonder te vervallen in een droge geschiedenisles. Het is geen ver-van-mijn-bed-show, je ervaart alles samen met de hoofdpersoon. Slaven werden bijvoorbeeld zoveel mogelijk onwetend en ongeletterd gehouden maar Dana zou voor zichzelf een pas kunnen schrijven waarmee ze schijnbaar legaal door het land zou kunnen reizen. Alleen, hoe ziet zo’n ding eruit? Zij en Kevin kunnen geen voorbeeld vinden in geschiedenisboeken en in de praktijk blijkt het vrijwel onmogelijk voor iemand met een donkere huidskleur om ongehinderd te reizen in het oude Amerika.

Kindred is goed en met veel vaart geschreven. Ik wil nog veel meer lezen van deze schrijfster en ik gun haar werk een veel grotere bekendheid.