M.R. Carey – The girl with all the gifts

Mike Carey -die zich nu opeens M.R. noemt- begon zijn carrière als schrijver van strips en heeft ook een bovennatuurlijke detectiveserie op zijn naam staan. Het inzetten van initialen lijkt een poging om serieuzer genomen te worden, of om aan te geven dat dit boek van een andere orde is dan zijn eerdere werk. En potverdriedubbeltjes, dat is het ook!

Melanie, de hoofdpersoon, is een heel bijzonder meisje. Ze woont in een ondergrondse bunker en elke dag wordt ze met militaire escorte naar haar schoolklas gebracht. Aan het andere eind van de gang waar ze woont. Ook al zit ze meestal vastgeketend in een rolstoel, volwassenen voelen zich heel ongemakkelijk in haar aanwezigheid.

De militaire basis waarop Melanie zich bevindt is min of meer wat er over is van de mensheid nadat bijna de gehele Britse bevolking 20 jaar geleden in een zombie is veranderd. Alweer het einde van de wereld zegt u? Alweer die verrekte zombies? Ja. Maar dit is anders en beter.

Een groot verschil met bijna alle andere zombieverhalen is dat je als lezer de kant van het zombiemeisje kiest. Je voelt met Melanie mee in haar worstelingen. Je volgt een hoogbegaafd zombiekind dat midden in de Apocalyps probeert zichzelf en de wereld te begrijpen en dat werkt vertederend. En die vondst alleen al: een hoogbegaafd zombiemeisje. Applaus.

Dit boek leest als een trein en zit bomvol understated humor (zoals het een Brits schrijver betaamt) en morele dilemma’s. De wereld van het boek ontvouwt zich via perspectieven van verschillende personen. Door het inzicht in hun zielenroerselen worden het mensen van vlees en bloed. Ondanks het feit dat zombie Armageddon toch een behoorlijk platgetreden onderwerp is blijft het verhaal ontzettend spannend en hier en daar onsmakelijk. Maar zo hoort het ook in een horrorverhaal.

Wat ik ook erg waardeer is het belang en de echtheid van de vrouwelijke hoofdpersonen. Waar Carey in The devil you know vooral aandacht schonk aan de buitenkant van zijn vrouwelijke personages, tonen de dames in deze roman allerlei facetten van hun persoonlijkheid. Die gelaagdheid is zelfs een van de drijvende factoren in het verhaal: Melanie heeft gedeeltelijk dezelfde psyche en angsten als elk 10-jarig kind maar ze is behalve bijzonder intelligent ook een mensenvleesetend monster.

Als de militaire basis valt, onsnapt Melanie met haar favoriete lerares, een wetenschapster en twee militairen uit de chaos. Er woedt een constante machtsstrijd tussen de leden van dit gezelschap: volwassenen versus kind, militairen versus burgers en de wetenschapster die Melanie wil opensnijden voor haar onderzoek versus de lerares die Melanie als kind is gaan zien. Melanie blijkt in veel opzichten de sterkste.

Op de cover wordt het boek omschreven als thriller maar het is net zo goed science-fiction. Het verhaal wordt uitgebreid wetenschappelijk onderbouwd en komt door die dimensie soms akelig dichtbij. Carpe diem, mensen, voordat de wereld overspoeld wordt door een zombieschimmel. Al met al is het gewoon briljant. Dit boek schreeuwt om een verfilming.