Russell Banks – The reserve

De boeken van Banks zijn vaak taai door zijn voorliefde voor onsympathieke personages, zoals de dysfunctionele vader en zoon in Affliction en nu weer schilder Jordan Groves in The reserve. Groves vindt zichzelf een kunstenaar met een grote K en dat geeft hem in zijn ogen het recht om precies te doen wat hij zelf wil, ook als dat duidelijk ten koste gaat van zijn jonge vrouw en zoontjes.

Het zijn de dertiger jaren van de vorige eeuw en de situatie in de Verenigde Staten is niet rooskleurig. De economische crisis van die tijd is in volle gang en er dreigt oorlog in Europa. Jordan Groves heeft goed geboerd met zijn schilderijen en mengt zich in het clubje rijke New Yorkers dat voor vakantie is uitgeweken naar de Adirondack Mountains. Groves woont daar permanent maar hij hoort niet bij de arme plaatselijke bevolking en hij doet alsof hij niet bij de bezoekende elite hoort. Terwijl hij de klandizie van die mensen wel nodig heeft.

Als Groves socialite Vanessa Cole ontmoet begint er een kat-en-muisspel tussen twee ervaren verleiders. Het tijdperk en de plot zijn erg film noir in de zin dat er van alles gruwelijk uit de hand loopt maar de personages hebben meer psychologische diepgang dan in dat filmgenre gebruikelijk is. Femme fatale Vanessa is niet wat ze lijkt en mensen blijken anders in elkaar te zitten dan ze zelf dachten.

Het lelijke gedrag van sommige van zijn personages vormt een contrast met de schoonheid van Banks’ gedetailleerde proza. Zijn beschrijvingen van de natuur zijn prachtig en hij toont de lezer wat er omgaat in de hoofden van zeer uiteenlopende mensen, de psychologische gevolgen van de standsverschillen tusssen de permanente bewoners van de wildernis en de überrijke bezoekers. Die levensechtheid weet hij helaas niet te vertalen naar een overtuigend plot en ondanks Banks’ vaardige pen eindigt het boek in cliché’s.