Daniel Keyes – Flowers for Algernon

Algernon is een muis. Een hele bijzondere muis want zijn intelligentie is door middel van een operatie verdrievoudigd. Als Charlie Gordon het beestje voor het eerst ziet en bij wijze van experiment dezelfde opgaven als Algernon tot een goed eind moet brengen, wint de muis. Charlie heeft een laag IQ en is zich ervan bewust dat iedereen om hem heen slimmer is dan hij. Hij gaat daarom zeer gewillig onder het mes als de eerste mens op wie de intelligentie-verhogende operatie wordt uitgevoerd.

De resultaten laten niet lang op zich wachten: Charlie zuigt als een spons alle kennis op die hem eerst boven zijn pet ging. Zijn intellect groeit met de dag maar doordat hij beter snapt waar iedereen om hem heen het over heeft, begint hij ook in te zien dat zijn “vrienden” bij de bakkerij waar hij al 17 jaar werkt helemaal niet zo vriendelijk zijn. Niet alleen nieuwe kennis ligt nu binnen zijn bereik, ook gebeurtenissen uit het verleden dringen zijn bewustzijn binnen. Zijn hele leven komt in een nieuw daglicht te staan en zijn herinneringen zijn vaak hartverscheurend.

Het boek bestaat uit door Charlie zelf geschreven voortgangsrapporten en hoe meer hij leert, hoe meer hij zich gaat afvragen. Misschien is het toch niet zo’n goed idee om ál zijn gedachten op papier te zetten. Charlie wordt een beetje opstandig en zijn intellectuele groei loopt uit de pas met zijn emotionele vooruitgang.

Niet iedereen is blij met Charlie’s spectaculaire ontwikkeling. Zijn collega’s bij de bakkerij worden vijandig want Charlie’s verbeterde prestaties leiden tot promoties en salarisverhogingen voor hem terwijl zij worden ontmaskerd als simpele stumperds. Ondanks zijn nu hoogontwikkelde brein heeft Charlie nog geen antwoord op ethische vraagstukken en hij wordt gedwongen de bakkerij -en daarmee zijn leven van de afgelopen decennia- te verlaten.

Daniel Keyes kent zijn klassiekers: er zijn echo’s van The strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde en er wordt gerefereeerd aan Plato en zijn grot. Het is intelligent geschreven, wat je mag verwachten van een boek waarin een genie aan het woord is, maar er zijn zoveel manieren waarop de schrijver onderuit had kunnen gaan en het verhaal aan overtuigingskracht had kunnen inboeten. En dat gebeurt niet. Flowers for Algernon is daarnaast ontroerend, filosofisch en een heel klein beetje romantisch. Als het boek is dichtgeslagen blijf je zitten met een brok in de keel. Science-fiction is een te krap label, ik zou zeggen: een science-fiction bildungsroman.