Emily St. John Mandel – Station Eleven

Station Eleven heeft een simpel uitgangspunt: een dodelijk griepvirus roeit bijna de hele wereldbevolking uit en de moderne maatschappij stort in. Er wordt geen benzine meer geproduceerd, er is geen elektriciteit meer, er zijn geen medicijnen en brillen en internet meer. Het is het einde van een tijdperk.

Elke overkoepelende vorm van organisatie ontbreekt en mensen vormen zelf mini-samenlevingen. Kirsten, één van de hoofdpersonen, rijdt met een karavaan musici en Shakespeare-acteurs door deze wereld om voorstellingen te geven in Noord-Amerikaanse nederzettingen. Dat is niet zonder gevaar.

Deze roman deed me meteen denken aan Cloud Atlas van David Mitchell door alle sprongen in de tijd en de personages die door de tijdperken heen met elkaar verbonden blijken. Het heeft eenzelfde soort pretentieloosheid. De auteur lijkt zich niet druk te maken over het onderscheid tussen hoge en lage cultuur. Sterker nog: ik vermoed dat ze die twee bewust mengt, waardoor je een vlot verteld verhaal met diepere lagen krijgt (veel dilemma’s over hoe een leven zinvol vorm te geven en Star Trek-citaten over de waarde van kunst). Ook de afwisseling in vorm brengt Cloud Atlas in herinnering maar in Station Eleven ligt het accent meer op menselijke relaties en minder op stijlexperimenten. Het werkt omdat de personages mensen van vlees en bloed zijn, of ze nu leven in de wereld die wij kennen of in de sci-fi van na “the collapse”.

De auteur schuwt het cliché niet. Dat stoorde me in het begin maar als je eenmaal in het verhaal zit worden al die genre-elementen een vertrouwd decor voor menselijke interacties. En op dat punt is ze sterk, in het neerzetten van gelaagde persoonlijkheden en relaties. Niets nieuws onder de zon maar wel een sterk opgebouwd en vakkundig verteld verhaal. Heerlijk boek.