Rasheedah Phillips – Recurrence Plot

Dit boek is ambitieus van opzet en daar houd ik van. Het verhaal wordt in het begin stevig verankerd in de realiteit van een arm, zwart tienermoeder-dochter duo terwijl de lezer via hen tegelijkertijd allerlei onverklaarbare dingen meemaakt. De focus verspringt regelmatig naar een nieuwe hoofdpersoon, die in de verte iets te maken heeft met de andere personages. De roman bevat heel veel ideeën maar daar beginnen ook meteen de problemen: flarden van allerlei theorieën vormen zonder narratieve lijm geen verhaal. Daarnaast wordt de wetenschappelijke onderbouwing van het science-fiction aspect nooit geloofwaardig.

Rasheedah Phillips kan schrijven; het verhalende proza is mooi en scherp maar ze kiest een vorm voor het boek als geheel die haar talent ondermijnt. Recurrence Plot is uitgegeven in eigen beheer en ik denk dat het een heel andere gedaante zou hebben aangenomen indien het was verschenen bij een grote uitgeverij, waar het de aandacht had gekregen van een goede redacteur. Enkele hoofdstukken en personages vonden hun oorsprong in flash fiction van de schrijver en het is Phillips niet gelukt om de compacte structuur van dat genre om te zetten in een goedlopende roman. Nu bestaat het uit ⅓ narratief proza en ⅔ pseudo-wetenschappelijke artikelen en magische handleidingen die gelezen worden door of te maken hebben met de hoofdpersonen.

Zolang er personages van vlees en bloed aan het woord waren kon ik me inleven in de vergezochte tijdreis-ervaringen. Het is knap hoe Phillips in korte tijd sympathie voor haar protagonisten weet op te wekken en er in een paar zinnen voor zorgt dat ze levensecht aandoen. Maar toen ik me voor de zoveelste keer door een reeks nepartikelen moest worstelen om bij het volgende stukje verhalende fictie te komen, was het voor mij wel klaar. Heel, heel jammer. Ik hoop dat Phillips’ talent in een volgend boek beter tot zijn recht komt.