Nnedi Okorafor – Lagoon

Een enorme knal luidt een buitenaardse invasie in in Lagos, Nigeria. De levens van zeebiologe Adaora, soldaat Agu en de Ghanese rapper Anthony komen samen op Bar Beach, waar zij als eerste mensen contact maken met de buitenaardse wezens. De aliens hadden daarvoor al kennis gemaakt met al het leven onder water en het resultaat daarvan is dat de opeens heldere baai van Lagos nu vol monsterlijk gemuteerde zeedieren zit die duidelijk geen zin hebben in een menselijke aanwezigheid. Het is het begin van een literaire achtbaanrit.

Een ambassadrice van het buitenaardse volk wordt door het trio geholpen om haar boodschap te verspreiden. Dat er ruimtewezens zijn geland wil er nog wel in bij de bevolking van Lagos maar dat ze zeggen dat ze in vrede komen is andere koek. De vlam slaat in de pan en elk van de (vele) personages wordt geconfronteerd met hoe ze diep van binnen in elkaar zitten en wat ze willen in het leven. Eén van de mooie aspecten van dit boek is dat temidden van een gewelddadige chaos die wensen vaak een positief staartje krijgen, met dank aan de aliens.

Het verhaal bestaat uit korte hoofdstukken uit elke keer weer een ander gezichtspunt. Okorafor houdt vanaf het begin een straf tempo aan. Dat geeft een kick maar omdat het moordende tempo het hele boek wordt aangehouden, gaat het naar adem happen af en toe ook irriteren. In de tweede helft hadden er wat nutteloze personages met hun invalshoek geschrapt mogen worden.

Op een paar puntjes na is dit een enorm bevredigende leeservaring. Een goed geschreven roman met zowel actie als diepgang waarin en passant ook nog een gedetailleerd beeld van Lagos en zijn bewoners wordt neergezet. Stof tot nadenken geeft het ook maar er wordt de lezer nergens een boodschap door de strot gedouwd. Toen ik dit boek uit had probeerde ik voor de 100ste keer The Dispossessed van Ursula Le Guin door te komen. Ik ben er definitief mee gekapt. De tegenstelling tussen de twee is groot: de status van Le Guin neemt de eindeloze saaiheid van haar roman niet weg terwijl Okorafor met alle ballen die ze in de lucht houdt ook nog een boeiend verhaal weet te vertellen. Weg met Le Guin, op naar het volgende boek van Okorafor!