Arkady en Boris Strugatsky – Roadside picnic

Redrick is een alcoholist en crimineel type dat voor een wetenschappelijk instituut van de overheid werkt. Naast zijn officiële werkzaamheden heeft hij nog een bestaan als stalker. Dat wil zeggen dat hij met groot gevaar voor eigen leven objecten weghaalt uit een door buitenaardse wezens bezochte zone, waar nu van alles mis is maar waar ook bijvoorbeeld batterijen te vinden zijn die nooit leeg raken. Daar valt wat mee te verdienen. Maar bovenop de risico’s van de buitenaardse invloeden komen nog de soldaten die de zone hermetisch afgesloten moeten houden, de lokale politie die Redrick in het oog houdt en de verschillende gangsters die interesse hebben in zijn koopwaren. Geen wonder dat Redrick zijn zenuwen met alcohol te lijf gaat.

Andrei Tarkovsky heeft zijn cultfilm Stalker op deze roman gebaseerd. Mijn eerste gedachte bij dit boek was: waar ben ik nu weer in beland? Als het verhaal eenmaal op gang komt wordt het gelukkig al snel spannend. En grappig. In een bizarre setting weten de gebroeders Strugatsky hun personages levensecht te maken. Ik las de Engelse vertaling van het Russische origineel dus ik kan niet beoordelen hoezeer de vertaalster hier aan heeft bijgedragen maar de schoonheid van het taalgebruik en de dialogen sprong regelmatig in het oog.

Behalve een botte grappenmaker is Red ook een tragisch figuur. Het verhaal is niet in Rusland gesitueerd maar het geheel ademt wel een fatalistische Sovjetsfeer. Het machismo ging deze lezer op den duur vervelen en het tempo van het verhaal is ook nogal wisselvallig. Alle creatieve vondsten ten spijt biedt Roadside picnic uiteindelijk te veel van hetzelfde. Ondanks dat hij ouder wordt zit er geen ontwikkeling in het personage Red. Het kan zijn dat dat juist de opzet was van de auteurs. Dit boek is vooral een portret van het uitzichtloze leven van een kleine crimineel; een Russische tragedie gecamoufleerd als science-fiction.