Michelle Paver – Dark Matter

Dark Matter is een effectief spookverhaal. De roman bestaat grotendeels uit het dagboek van hoofdpersoon Jack Miller. Jack gaat als Britse, verpauperde middle class jongen mee met een wetenschappelijke expeditie naar Spitsbergen. De andere expeditieleden zijn zeer upper class en Jack krijgt daar een minderwaardigheidscomplex van. In het begin uit zich dat in een zeurderige dagboektoon maar Jack herpakt zich en de drang om zichzelf te bewijzen leidt ertoe dat hij in zijn eentje (met sledehonden) het expeditiecentrum in een godvergeten Arctische uithoek draaiende houdt terwijl de andere twee avonturiers tijdelijk de beschaving moeten opzoeken wegens een medisch noodgeval.

Het is knap hoe Michelle Paver een simpel gegeven -man alleen in de wildernis, hopend op menselijk gezelschap voordat de zee dichtvriest en hij in zijn up de donkere maanden aan de Poolcirkel moet zien te overleven- tot een heel boek spint. Het verveelt nooit, het is juist spannend en uitgesproken eng. Terwijl het toch een man in een hutje in de sneeuw blijft.

Qua opbouw is het een klassiek spookverhaal. Vanaf het begin worden de expeditieleden door locals gewaarschuwd dat het niet pluis is op hun beoogde bestemming. Daar luisteren ze natuurlijk niet naar. Ze merken individueel al snel dat er iets goed mis is maar hun stiff upper lip houdt hun kaken op elkaar totdat het te laat is.

Paver weet haar personages in de loop van de roman diepte mee te geven, waardoor hun beweegredenen en acties voor de lezer blijven kloppen. Het geheel stevent op een onvermijdelijke conclusie af die toch nog weet te verrassen. In sommige opzichten komt het zelfs een beetje goed. De andere opzichten maken dat je dit boek niet ’s avonds laat in je eentje moet gaan lezen. Want wie weet wat zich ophoudt in de duisternis.