Jack Finney – The Body Snatchers

Miles is huisarts in een doorsnee Californisch stadje. Zijn leven gaat zijn gangetje totdat een oude vlam hem vraagt om eens met haar nicht te gaan praten. Deze Cousin Wilma is ervan overtuigd dat haar oom haar oom niet meer is. Hij ziet er hetzelfde uit, hij praat nog op dezelfde manier over dezelfde dingen maar er mist iets. Al snel verspreidt dit fenomeen zich als een olievlek over de lokale bevolking.

Lijdt de halve stad aan waanvoorstellingen of zijn mensen die Miles al zijn hele leven kent vervangen door iets of iemand anders? De hoofdpersoon blijft schipperen tussen het wegredeneren van absurde, onmogelijke gebeurtenissen en het feit dat ze voor zijn ogen plaatsvinden. En die altijd rationele vriend die hem probeerde te kalmeren met een peptalk, was dat nog wel zijn vriend..?

Dit boek heeft het effect van een poppenkast of horrorfilm: je wilt de personages toeschreeuwen dat ze meteen moeten rennen voor hun leven in plaats van elkaar gerust te stellen en er nog een nachtje over slapen. Alles in de idyllische omgeving krijgt opeens een andere lading. Hoe meer de personages te weten komen over wat er loos is, hoe duidelijker het wordt dat het gevaar overal is.

The Body Snatchers is doorspekt met humor en mensenkennis. Voor een boek uit de jaren vijftig doet het behoorlijk modern aan (al ging ik onbewust met mijn ogen rollen als er voor de zoveelste keer een vrouw in tranen uitbarstte). Het is soepel en toegankelijk geschreven. Niet per se logisch, wel onderhoudend.

Het boek is niet zo eng als het gros van de films die erop zijn gebaseerd. De toon was heel anders, lieflijker. De films zijn horror, het boek is vooral spannend. Mede omdat ik op het ergste was voorbereid, kwam de ontknoping van het verhaal als een verrassing.