Kelly Link – Get in trouble

Kelly Link heeft zich gespecialiseerd in korte verhalen en dit is haar laatste bundel. Haar werk doet soms aan dat van Helen Oyeyemi denken maar dan veel en veel Amerikaanser. Dat uit zich in zowel de setting als in de hoeveelheid superhelden die voorbij komt. Plus een verhaal dat vervlochten is met The Wizard of Oz en een beetje gratuite Buffy The Vampire Slayer-grap. Seks is deze keer (voor het eerst) prominent aanwezig en ik vraag me af of dat een signaal aan de wereld is. Haar hoofdpersonen zijn vaak jong maar kinderen of young adults lijken niet per se de doelgroep voor dit boek.

The Lesson ontroerde me. Het gaat over twee mannen die afreizen naar een afgelegen locatie voor het huwelijk van een vage vriendin terwijl hun draagmoeder thuis veel te vroeg van hun toekomstige kind dreigt te bevallen. Dit verhaal is realistischer opgezet dan de rest. Ik had in eerste instantie niets met de hoofdpersonen maar het is zo vakkundig geschreven dat ik aan het eind met tranen in mijn ogen zat.

Secret Identity was me dan weer te vaag. Dat gaat over een tienermeisje dat afreist naar de grote stad om een man te ontmoeten die ze alleen van internet kent (en die denkt dat zij haar veel oudere zus is). Ze komt terecht in een hotel waar een congres voor superhelden aan de gang is. Mensen daar merken steeds weer op dat zij de kenmerken van een sidekick heeft. Aan creativiteit geen gebrek maar Link heeft de neiging te meanderen. Ik vermoed dat ze niet alles van tevoren uitdenkt. Dat kan vondsten opleveren maar het kan ook resulteren in een richtingloos verhaal met een haperende spanningsboog.

In The Demon Lover is lange tijd niet duidelijk of de hoofdpersoon een vampier is, een acteur of een acterende vampier die zichzelf speelt. Het zijn allemaal gangbare opties in Link’s universum. Dat soort post modern gedoe vind ik meestal vermoeiend maar Link maakt er wat moois van. Alles in dat verhaal heeft een functie, inclusief de onduidelijkheid over identiteit en de last van een verleden dat de personages achtervolgt als een spook.

De meeste verhalen zijn gesitueerd in het nu. Moderne technologie is aanwezig in de vorm van mobiele telefoons, internet en sex tapes. In The New Boyfriend is de techniek zover dat tienermeisjes levensgrote poppen voor hun verjaardag krijgen die als surrogaatvriendje dienen. Light speelt zich af in een parallel universum of nabije toekomst waar pocket universes zijn ontdekt: een andere dimensie waar je op vakantie kan gaan of zelfs na je pensioen kan gaan wonen. Alleen heeft onze wereld rare trekjes gekregen sinds dat massale interdimensionale verkeer op gang kwam. Het heden wordt zodanig vermengd met rariteiten (die in die wereld gemeengoed zijn geworden) dat het een uitzinnig verhaal oplevert dat op een bepaalde manier toch vertrouwd aanvoelt. Die combinatie van herkenbaar en vreemd is kenmerkend voor alle verhalen. Het is ook waar Kelly Link’s oeuvre bekend om staat.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Jennifer Egan’s verhalenbundel kan deze collectie er tegen als je hem achter elkaar leest. Er zijn onderlinge overeenkomsten tussen de verhalen zoals de thematiek, een aantal jonge hoofdpersonen en de ondefinieerbare mix van genre elementen (fantasy, sprookjes, sci-fi, griezel) maar elk verhaal is een wereld op zich. Deze bundel geeft een goed beeld van wat Kelly Link kan. Het toont de diversiteit van haar werk en liet mij in ieder geval met een voldaan gevoel achter. Get in trouble is waar voor je geld.