Ted Chiang – Arrival

Arrival de film leidde me naar deze bundel. Die film is gebaseerd op Chiang’s verhaal Story of your life. Die film vond ik geweldig. Met een diepgang die ik vaak mis in de bioscoop. Toen las ik Chiang’s versie en drong het door hoe ontzettend veel diepzinniger het origineel is.

Sommige aanpassingen van de filmmakers zijn verbeteringen ten opzichte van de papieren versie. Chiang doopte de aliens Raspberry en Flapper. Abbott en Costello bekt toch net wat lekkerder. Natuurlijk moet er wat gebeuren voor een verhaal van 60 pagina’s een avondvullende bioscoopfilm kan worden maar Chiang werkt zijn ideeën en wetenschappelijke theorieën in zijn kortere bestek veel dieper uit. Daar stond ik van te kijken.

Aan de film zijn veel typische Hollywood ingrediënten toegevoegd: explosies, dreigende oorlog, wereldwijd gevaar. Het oorspronkelijke verhaal speelt zich af op kleinere, menselijkere schaal en als lezer komen de emotionele klappen die de hoofdpersoon krijgt zo ook bij jou beter aan. Daarnaast zit het verhaal nu logischer in elkaar. Uitspraken die in de film niet landden, vallen opeens op hun plek in het boek. Story of your life heeft een knappe constructie, een intellectueel uitdagend verhaal en levert ook nog een emotionele punch.

De eerste twee verhalen in deze bundel daarentegen waren van een gruwelijke saaiheid. Cerebrale prietpraat. Het openingsverhaal over de bouw van de toren van Babel won een belangrijke prijs maar gaf mij vooral het idee dat alle hyper positieve loftuitingen op de omslag de kleren van de keizer beschreven. Misschien wel een jaar lang heb ik het boek daarna onaangeraakt in de kast laten staan.

Toen ik uiteindelijk aan het derde verhaal (Division by zero) begon was het alsof het licht aanging. Het spreekt de lezer zowel intellectueel als emotioneel aan. Het is een symmetrisch geconstrueerd verhaal waarin de twee hoofdpersonen op een ander gebied dezelfde soort ontwikkeling doormaken en daardoor lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Ook vond ik het prettig dat het wiskundig genie hier een vrouw is. Story of your life is helemaal vanuit vrouwelijk perspectief geschreven en Chiang doet dat heel goed.

Je merkt dat de auteur verstand heeft van wis- en natuurkunde maar ook van taal. Die kennis is op meerdere niveaus verwerkt in de verhalen. De symmetrie in Division by zero is zowel een literaire constructie als een verwijzing naar het wiskundige concept dat een grote rol in het verhaal speelt. Als zijn opzet slaagt is Chiang’s werk heel knap gedaan.

Chiang is ook creatief. Elk verhaal heeft een eigen setting, een eigen wereld. Seventy-two letters is onversneden Steampunk, gesitueerd in een Engeland waar de Industriële Revolutie drijft op de energie van golems. Super cerebraal in een paar van de verhalen, waarin het concept meer aandacht krijgt dan de personages, is hij sterk tot briljant in het andere deel, waarin zowel het idee als de mensen goed zijn uitgewerkt.

De doortimmerde psychologie van de hoofdpersonen in Hell is the absence of God is de kers op de taart. Het zorgt ervoor dat een Amerika waar engelen regelmatig als een soort natuurramp huishouden volstrekt geloofwaardig is en dat je mee leeft met de personages. Ik kan eigenlijk alleen maar in superlatieven over dit verhaal praten en die jubelstemming had ik bij 75% van dit boek.