Marilyn Chin – Revenge of the mooncake vixen

Jarenlang stond dit boek op mijn verlanglijstje. Toen ik het eindelijk te pakken kreeg waren de verwachtingen dus hoog. Alleen die titel al, dit kon niet stuk. Maar helaas. Wat een zeperd.

Revenge of the mooncake vixen wordt aangeprezen als een “uproarious debut”, als “sensual, hilarious, shocking, and surreal”. Schokkend slecht ja. In twee woorden zou ik het typeren als puberaal en oppervlakkig. Er zit geen enkele ontwikkeling in het verhaal, er is geen plot en de personages blijven karikaturen.

Het boek draait om een Chinese familie die vanuit Hong Kong naar de Verenigde Staten kwam. Alle gezinsleden zijn en blijven stereotypen. De tweede generatie in een migrantenfamilie die het beter moet doen dan de ouders. De ouders die altijd aan het werk zijn en daarom geen tijd voor de kinderen hebben. De oma die de kleinkinderen met harde hand opvoedt. Stereoypes bevatten vaak een kern van waarheid maar deze sjablonen van personages worden nooit echte mensen waar je als lezer iets voor kan voelen.

Heel soms, vooral naar het einde toe, was het boek toch ontroerend. Als de oma overlijdt komen er allerlei mensen aan het woord over wat zij voor hen betekende en dat raakte me wel. Die mooie momenten waren alleen veel te spaarzaam.

Op de omslag staat “a novel” maar dat is het niet. Het is een verzameling stukjes van elk een paar pagina’s. Hoewel de focus vooral ligt op de twee zussen die in Amerika opgroeien, was het denk ik de bedoeling van de auteur om met die versnipperde aanpak verschillende perspectieven op dezelfde geschiedenis te tonen. Misschien zat er ook ergens in de chaos een relevante boodschap verstopt. Het kwam op mij toch meer over als een hopeloze woordenbrei zonder kop of staart. Zonder urgentie. Het werk van iemand die gewoon niet in de vingers heeft hoe je dat doet, een boek schrijven. (Elke keer weer dezelfde fixaties van de schrijfster in de herhaling gaf me wel een idee van hoe de boeddhistische hel moet zijn.)

Heel soms is het even grappig. Bijvoorbeeld wanneer de oma met een kleinkind naar de opening van een Japanse tuin gaat en een karper uit de vijver jat. Als wraak op de Japanners bereidt ze het dier tot een heerlijk avondmaal. Die geslaagde humoristische momenten kwamen ongeveer twee keer per honderd pagina’s voor. Dus vier keer in het hele boek. Dat is een armoedige score. Chin lijkt te denken dat haar constante overdrijving hilarisch is maar omdat ze elke keer uitentreuren hetzelfde doet heeft de excessiviteit nul effect.

Zo ook bij de sexscenes. Misschien wil Chin eigenlijk porno schrijven, misschien vindt ze het een feministisch statement om wéér een sexueel moment in te lassen. Hoe dan ook voegt het niets toe aan het verhaal.

Er wordt zo veel gescholden op vrouwen, de vrouwenhaat druipt geregeld van de pagina’s. Getuige het nawoord wil de auteur juist in opstand komen tegen dat soort vernedering. Waarom herhaalt ze dan eindeloos die misogyne boodschap? Chin doet het tegenovergestelde van wat ze beoogt.

In het nawoord vertelt de auteur hoeveel research ze jarenlang tot diep in de nacht heeft gedaan voor dit boek. Jammer dat al die arbeid en rijkdom aan bronnen nergens is omgezet in interessante lectuur. Chin gaat zo ver tot in detail verwijzingen uit te leggen zodat ik kon constateren dat ze veel delen van haar verhaal niet zelf bedacht maar rechtstreeks gekopieerd heeft uit eeuwenoude verhalen. Zij noemt dat “refereren aan”. Ik noem dat plagiaat. Van een dichter (want dat is ze van huis uit) had ik verwacht dat ze met nieuwe ideeën zou komen of op zijn minst met nieuwe vormen. In plaats daarvan herkauwt ze gejatte elementen. Teleurstellend. Als ik dit boek niet gekocht had, had ik het nooit uitgelezen.