Lesley Nneka Arimah – What it means when a man falls from the sky

De meeste personages in dit debuut zijn Nigeriaans of van Nigeriaanse afkomst. De verhalen spelen zich af in Afrika en de Verenigde Staten. Familiebanden spelen een grote rol en Arimah schrijft daarover met intelligentie en humor. Ze bedient zich van verschillende genres maar de meerderheid van de verhalen in deze bundel zijn realistisch getoonzet. Zoals “Wild” over een wilde Amerikaanse tiener die naar haar familie in Nigeria wordt gestuurd om af te koelen. Of “Buchi’s girls” over een vrouw die uit financiële nood bij haar getrouwde zus moet intrekken na de dood van haar eigen man en hoe dat verlies zijn weerslag heeft op het lot van haar dochters.

Vaak komt naar voren hoe in steen gebeitelde Afrikaanse tradities nadelig uitpakken voor vrouwen en iedereen onder druk zetten om toch vooral de schijn op te houden. Dit hypocriete gedrag wordt door de auteur vakkundig gefileerd. Het drama en de spanning komen hier voort uit de familie- en andere verhoudingen en hoe mensen echt in elkaar blijken te zitten.

Er komen veel open eindes voorbij. Soms sluit dat perfect aan. Arimah toont ons een slice of life en de toekomst van de tiener in “Wild” ligt daarna net zo open als het eind van het verhaal. Soms is het een zwaktebod. Als je zoals in “Glory” een personage opvoert dat altijd de verkeerde keuze maakt, vind ik het laf om aan het slot open te laten wat ze beslist. Ook omdat de lamlendige hoofdpersoon me niet kon boeien en haar opties aan het eind in feite twee kanten van dezelfde labbekakkerigheid zijn.

Naast realisme is er sci-fi zoals in het titelverhaal, het Afrikaanse sprookje “Who will greet you at home” en de parabel “What is a volcano?“. Het nut van dat laatste verhaal ontging me volledig maar “Who will greet you at home“, over een meisje dat wanhopig een kind wil in een wereld waarin babies gemaakt worden van klei of ander materiaal en daarna tot leven worden gebracht, is intrigerend. Deze auteur zit vol goede ideeën en vaak zijn ze ook mooi uitgewerkt. “What it means when a man falls from the sky” speelt in een toekomst waarin de halve planeet is overstroomd en wiskundigen een formule hebben gevonden om het leed van anderen weg te nemen. Het duurde even tot die abstracte gegevens leidden tot een pakkend verhaal maar aan het eind was ik ontroerd. Dat gevoel wekt Arimah vaker op en dat vind ik knap, zeker voor een debutante.

De bundel begint krachtig met “The future looks good” waarin de vorm samenvalt met de inhoud van het verhaal. Die aandacht voor de structuur vind ik een groot pluspunt want dat is het halve werk. Arimah weet dat niveau in de rest van de bundel grotendeels vast te houden. Er zitten een paar missers tussen, zoals het larmoyante “Windfalls” over een oplichtersduo (moeder en dochter) dat door de V.S. trekt. Een goed gegeven maar te melodramatisch uitgewerkt. Tegelijkertijd spreekt ook uit die mislukte experimenten nog de ambitie van de auteur en waardeer ik de variëteit aan personages, milieus en genres die ze ons voorschotelt. De hype die van de citaten op de boekomslag afstraalt is iets te hysterisch maar dit is inderdaad een goed boek van een veelbelovende schrijfster.