James Bowen – Bob de straatkat

James Bowen was een afkickende verslaafde die na jaren op straat eindelijk een dak boven zijn hoofd had. Als straatmuzikant sprokkelde hij zijn geld nu op een eerlijke manier bij elkaar. Hij stond op een keerpunt in zijn leven, had de helpende hand van welzijnswerkers voor het eerst niet afgeslagen. Maar alleen is maar alleen en alle motivatie uit jezelf halen is moeilijk.

Toen er op een dag een gewonde rode kater in zijn flatgebouw zat, was James in eerste instantie beducht voor meer verplichtingen. Hij had al genoeg aan zijn kop. De kater had duidelijk hulp nodig en niemand anders voelde zich verantwoordelijk voor hem dus het was toch James die hem van zijn laatste centen naar de dierenarts bracht. Daarna wilde de kat niet meer weg.

James noemde hem Bob. Bob volgde James als die de bus nam naar zijn stekkies in Londen, waar hij op straat musiceerde en later de daklozenkrant verkocht. Opeens was James niet meer onzichtbaar. Bob trok mensen aan en verdriedubbelde zo het dagelijks inkomen van James.

Het was niet allemaal koek en ei. Heel wat mensen geloofden niet dat de kat vrijwillig bij James zat en werden boos op hem. Anderen richtten hun agressie nu op de kat in plaats van op de man. De warme gevoelens die Bob bij de meeste mensen (inclusief lezers) oproept staan in schril contrast met het harde straatleven dat James Bowen van binnenuit beschrijft.

Dit is een autobiografie geschreven met hulp van een ghostwriter. Verwacht geen stilistische brille maar een verhaal zonder poespas in eenvoudige bewoordingen (en soms in krakkemikkige vertaling). De gebeurtenissen op zich zijn bijzonder en boeiend genoeg. Er is ondertussen een hele reeks boeken over Bob en James verschenen en zelfs een film. De formule wordt naar hartenlust uitgemolken en ik gun het ze. De relatie tussen de man en de kat is hartverwarmend. Toen ik dit las had ik bovendien net zelf een kat in huis (na zeker 10 jaar zonder). Geluk is een kat op schoot en dit boek weet dat gevoel doeltreffend over te brengen.