Len Deighton – SS-GB

SS-GB schetst een verleden waarin de opmars van de nazi’s niet werd gestopt maar waarin het Duitse leger Groot-Brittannië in 1941 onder de voet liep. Onder de Arische overheersing gaat het politiewerk van Detective Superintendent Douglas Archer gewoon door. Als hij vermoedt dat een moordzaak in Londen verband houdt met het ondergrondse Britse verzet, wordt het steeds moeilijker voor hem om vol te houden dat hij ook maar gewoon zijn werk doet.

Dit is solide entertainment met een serieuze ondertoon. De sfeer is consequent beklemmend. De structuur van de Britse samenleving onder de nazi’s is tot in de puntjes uitgedacht en dat creëert een geloofwaardig decor voor de verwikkelingen. Deighton toont iedereen die profiteert van handel met de bezetter versus de slachtoffers en het Verzet (en ook hoe niet iedereen tot de categorie behoort waar ze op het eerste gezicht in lijken te vallen). Het defaitisme van de Britten nu ze de oorlog verloren hebben is invoelbaar. Eten, tabak en benzine zijn allemaal op rantsoen. De hele alternatieve oorlogssituatie is realistisch uitgewerkt.

We volgen het verhaal bijna helemaal door de ogen van Archer. Er zijn korte uitstapjes naar het perspectief van anderen en dat voelde voor mij als een stijlbreuk. We zitten in Archer’s hoofd en daar zouden we wat mij betreft moeten blijven. Als ik meega in de herinneringen die hij bijvoorbeeld heeft aan een platgebombardeerde buurt waar hij als kind kwam dan wil ik geen onderbreking van een paar zinnen met informatie vanuit een ander personage. Dat had op een andere manier gebracht kunnen worden.

De plausibiliteit van de plot wankelt soms. Archer’s nieuwe liefde blijft een clichématig figuur. De intriges binnen de ranken van de nazi’s daarentegen zijn vernuftig bedacht en geloofwaardig. Er gebeurt veel in dit boek. Deighton houdt het tempo en de spanning er goed in maar onder de vele twists geen deus ex machina. De auteur weet ondanks de gestileerde detectivevorm deze wereld tot leven te brengen. SS-GB is niet om vrolijk van te worden en toch is het een heel genietbaar boek. Intelligent amusement.