Caleb Carr – The Alienist

In het New York van 1896 is de latere president Theodore Roosevelt het nieuwe hoofd van politie. Terwijl hij zich bezig houdt met het bestrijden van corruptie binnen het departement stelt hij Dokter Laszlo Kreizler aan om in het geheim te helpen bij het oplossen van een gruwelijke moord. Kreizler is een omstreden figuur. Als psycholoog (“alienist“) is hij gespecialiseerd in crimineel gedrag maar zijn methodes strijken allerlei machtige facties tegen de haren in. De moordenaar gaat ondertussen door met zijn werk en Kreizler, bijgestaan door een team van buitenstaanders, lijkt de enige die grip kan krijgen op deze duistere figuur.

Ik keek op tegen de omvang van het boek maar werd snel opgeslokt door de wereld die Carr creëerde. Ondanks het grimmige uitgangspunt voelt de zoektocht naar de moordenaar 400 pagina’s lang als één groot avontuur. Daarna zakt het tempo in. Op dit punt waren het niet alleen de personages die moe werden van hun eindeloze zoektocht. Wanneer Kreizler’s team de moordenaar wel degelijk op de hielen blijkt te zitten wordt het verhaal weer bloedstollend.

The Alienist heeft een vakkundig geconstrueerd plot, een ploeg personages met ieder een eigen stem en bevat veel geschiedkundige details die goed gedoseerd worden opgediend. Wat dat betreft is het absoluut vakwerk. Helaas worden de hoge verwachtingen die het boek schept niet helemaal ingelost en het verhaal verdient een mooiere slotzin. Carr zelf lijkt aan het eind ook een beetje moe van het schrijven van deze lijvige roman.